Binaire Opties Portal

Magere resultaten voor Proctor & Gamble

Als de omzetgroei van een wereldwijd opererend concern zich enigszins kwakkelend ontwikkelt, kan het wisselkoerseffect zomaar tot een gedaalde omzet leiden. Over het afgelopen kwartaal was dit het geval bij Proctor & Gamble.

Gebroken boekjaar, derde kwartaal

Proctor & Gamble is een Amerikaanse producent, bekend van wasmiddelen en verzorgingsproducten. Het bedrijf bestaat inmiddels 180 jaar en heeft een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE). Proctor & Gamble hanteert een gebroken boekjaar en onlangs verschenen de cijfers over het derde kwartaal 2016-2017.

Omzetdaling – omzetstijging

In dit kwartaal bleef opnieuw de groei steken. Er was zelfs sprake van een omzetdaling ter grootte van 1 procent. De omzet in dollars kwam uit op 15,6 miljard. Het blijkt dat de wisselkoersen een belangrijke rol spelen in deze licht neerwaartse beweging. Worden de cijfers hiervoor gecorrigeerd, dan wordt een omzetstijging zichtbaar van 1 procent.

Wisselend succes bij de producten

Op zichzelf is er dus wel groei te bespeuren in de afzet van producten van Proctor & Gamble. Dit geldt alleen niet voor alles wat het bedrijf verkoopt. Binnen de aansprekende merken als Dreft, Ariel, Gillette, Braun, Pantene, Oral-B, Pampers en Always liepen de scheerapparaten van Braun uitstekend. Het natscheren van Gillette viel juist sterk terug, terwijl allerlei gezondheidsproducten het juist weer behoorlijk goed deden.

Unilever scoort beter

Wordt Proctor & Gamble vergeleken met branchegenoot Unilever, dan scoort deze laatste veel beter. Door Unilever werd namelijk een omzetgroei neergezet van 2,9 procent. Het management van Proctor & Gamble beriep zich ter verdediging van de cijfers op allerlei problemen met de wisselkoersen, de politiek en de markt. Deze factoren veroorzaakten een vertraging van de groei.

Operationeel wel verbetering

Operationeel boekte Proctor & Gamble een iets hoger resultaat. Met 3,4 miljard dollar lag dit 100 miljoen dollar hoger dan in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. De nettowinst daalde met 300 miljoen dollar en bleef steken op 2,5 miljard dollar. Toch blijft de outlook positief. Voor het gehele lopende boekjaar wordt een omzetgroei van 2 tot 3 procent verwacht. Ook de winst per aandeel belooft stevig te groeien.

Lees meer over Proctor & Gamble op Wikipedia.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Choose a Rating